درباره‌ی کتاب “همه‌ی کودکان شاعرند”

کتاب “همه‌ی کودکان شاعرند‌” همانطور که روی جلد آن هم نوشته شده نوشتاری است پیرامون ادبیات، کودک و آموزش. کتابی که می‌توان گفت به سه بخش تقسیم می‌شود. این کتاب در ابتدا به چیستی، ارزش و اهمیت ادبیات می‌پردازد و آن را از منظر زبان و جایگاه آن بررسی می‌کند. به بیان این کتاب مشکل اصلی مراکز آموزشی ما از قبیل آموزش و پرورش، کارشناسان و حتی عمده نویسندگان کتاب کودک به عدم شناخت ادبیات و نقش و اهمیت آن بر می‌گردد. باتوجه به این رویکرد نویسنده، ادبیات و اهمیت آن را مو شکافی و بازتعریف می‌کند. عمدتا در اسناد و کتاب های مختلف از اهمیت ادبیات به صورت کلیشه‌ای گفته شده اما کمتر به شرح دلایل این اهمیت پرداخته شده است. یکی از نکات ارزشمند این کتاب همین شرح و توضیح چرایی اهمیت ادبیات و بیان ارزش آن است.
باتوجه به نکات گفته شده باید گفت که بخش دوم کتاب (که البته با بخش اول تنیدگی دارد) نقد نگرش موجود به ادبیات است. نقد نگرش، سیاست گذاری و مواجهه‌ی موجودِ مراکز آموزشی، سیاست گذاران و نویسندگانِ کودک است. نقدی که با ادله مختلف مطرح می شود.
نکته ی مهم دیگری که در این کتاب با آن مواجهیم این است که این کتاب در کنار نقد شرایط موجود راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد راهکارهایی که نتیجه تجربه آن را در کتاب نیز می‌توان مشاهده کرد.

بخش سوم کتاب را می توان جذاب ترین بخش کتاب دانست. این بخش شامل نوشته های بچه هاست که نویسنده در سالهای معلمی خود آنها را جمع آوری و به چاپ رسانده است. این نوشته ها هم اسم ” همه کودکان شاعرند” را عملا نشان می‌دهند و هم بیان‌گر این است که باتوجه به توضیحات کتاب اگر کودک را به رسمیت شناخت و ادبیات مهم شمرده شود همه ی کودکان شاعرند و حرفی برای گفتن دارند. در اصل شعرهای آخر کتاب نتیجه عملی گفته های نویسنده است که دقیقا در تقابل با شیوه های رایج آموزش ادبیات است.

جهت تهیه کتاب همه کودکان شاعرند می توانید به سایت انتشارات پنج دری مراجعه کنید.

One thought on “درباره‌ی کتاب “همه‌ی کودکان شاعرند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: